درمان بیماریها

آشنایی با انواع بیماری ها و روشهای نوین درمان آنها

درمان بیماریها

آشنایی با انواع بیماری ها و روشهای نوین درمان آنها

  • ۰
  • ۰

قطعا برای این موضوع، مطالب مختلفی در سرتاسر اینترنت فارسی می بینید که عمدتا علمی نبوده و نظر شخصی نویسنده هستند. اما در این مطلب ما حاصل جدیدترین تحقیقات از مجله معتبر خط سلامتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

پرکاری تیروئید (Hyperthyroidism) چیست؟

پرکاری تیروئید یک بیماری تیروئید است. تیروئید یک غده ی کوچک پروانه ای شکل است که در جلوی گلو واقع شده است. این غده تترایدوتیرونین یاT4 و تری یدوتیرونین یا T3 تولید میکنند که دو هورمون اساسی برای کنترل چگونگی مصرف انرژی سلولها میباشد. غده ی تیروئید از طریق ترشح این هورمونها متابولیسم فرد را تنظیم میکند.

هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید وقتی اتفاق می افتد که تیروئید هورمونهای T3 یا T4 یا هردو را زیاد تولید کند. تشخیص پرکاری تیروئید و درمان علت اصلی آن میتواند موجب بهبود علایم شود و از عوارض آن جلوگیری کند.

چه عواملی موجب پرکاری تیروئید میشود؟

عوامل مختلفی منجر به پرکاری تیروئید میشود. بیماری گریوز یا بازدو که یک بیماری خود ایمنی است، یکی از شایعترین دلایل پرکاری تیروئید است. این باعث ایجاد آنتی بادی هایی میشود که موجب تحریک تیروئید برای تولید هورمون زیاد میگردد. بیماری گریوز در زنان بیشتر از مردان شایع است. این در خانواده ها هم ایجاد میشود که نشاندهنده ی عامل ژنتیک است. اگر بستگان شما این وضعیت را داشته اند به پزشک بگویید.

دیگر علل پرکاری تیروئید عبارتست از:

  • میزان بیش از حد ید، عنصر کلیدی T3 و T4
  • تیروئیدیت یا التهاب تیروئید که باعث تولید زیاد T3 و T4 از غده ی تیروئید میگردد
  • تومورهای خوش خیم تیروئید یا غده ی هیپوفیز
  • مقدار زیاد تری یدوتیرونین که از طریق مکملهای غذایی یا داروها بدست می آید

علایم پرکاری تیروئید چیست؟

مقادیر زیاد T3 و T4 یا هر دوی آنها موجب افزایش بیش از حد متابولیسم میشود. که به این هایپر متابولیک میگویند. در حالت هایپرمتابولیک فرد ضربان قلب بالا، بالارفتن فشارخون و لرزش دستها را تجربه میکند. همچنین ممکن ست فرد زیاد عرق کند و درمقابل گرما بی طاقت باشد. این بیماری موجب حرکات مکرر روده، کاهش وزن و علاوه بر آن بی نظمی قاعدگی در زنان میشود.

به طور قابل توجهی، غده ی تیروئید میتواند متورم شود و منجر به گواتر شود، که میتواند یک طرفه یا متقارن باشد. همچنین چشم ها ممکن است کمی برجسته بنظر برسند که نشانه ای از برون چشمی (exophthalmos) است (این بیماری نوعی بیرون زدگی کره ی چشم است که اغلب در بیماری گریوز دیده میشود.)

...

ادامه متن را در لینک اصلی زیر بخوانید:

بهترین و جدیدترین روش درمان اصولی تیروئید پرکار چیست؟

  • ۹۸/۰۵/۲۶
  • یگانه کلهر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی